Kde se právě nacházíte:
Tento web připravuje: Restaurátorská dílna Říčany

Kontakt

E-mail:
info@starozitny.cz
Telefon dílna Říčany:
603 427 207
Adresa dílna Říčany:
Olivova 312,
Říčany 251 00

Příhlášení

E-mail:
Heslo:
Nemáte ještě svůj účet na staroztiny.cz? Můžete se zdarma zaregistrovat.

Facebook

A-A

Adam Robert ( 1728 - 1772)– anglický archytekt ,návrhář a vůdčí osobnost anglické estetiky klasicismu 18.st.Jeho vliv na estetiku ostrovní podoby klasicismu je natolik zásadní , že se toto období nazývá taktéž jako ,,Styl Adam“.Využíval inspirace římskou antikou ,estetikou nově objeveného Hekulánea a Pompejí .Pracoval ve dvojici se svým neméně slavným bratrem Jamesem . Oba se zasadily o vznik pojmu „styl Adam“ .

Fotografie 291 Křesílka s typickými motivy Roberta Adama

Fotografie 292 Adamova skříňka ve tvaru tzv. ,,luny"

 


Abakus–    1.deska posazená na hlavici sloupového řádu nad kterou  se nachází část zastřešení tzv.archytráv.

Fotografie 274


                   2.V dobách antického Říma čtvercový hrací stolek s kamenou deskou.
                   3.Stolek s kamenou deskou na odložení sakrálních předmětů umístěn  před 

                  4. Počítadlo -  tabulka známá již z antiky

Fotografie 275

 


AKANT  –   Rostlina s listy podobnými divoké vinné révě (tzv.tříprstík přímořský). Od dob antiky  ( korintský sloup) jeden z nejpoužívanějších ornamentálních symbolů. Nejčastěji nacházíme  A. v architektuře, v nábytkářství, v sochařství a celkově v dekoraterství.


Fotografie 278

Fotografie 276

Alberti Leon Battista (1404-1472 ) – renesanční architekt ,  myslitel, teoretik  umění a architektury a také spisovatel – autor italské gramatiky.Renesanční Itálii přiblížil dědictví Římského architekta Vitruvia ve svém spise O architektuře , kde zadal parametry dobového stavitelství a estetiky obecně.Autor mnoha chrámových , ale i civilních staveb – Santa Maria Novella ( Florencie) , palazzo Rucellai, ( Florencie),

Fotografie 368  Santa Maria Novello - Florencie



Alpaka – směs mědi a niklu s přídavkem, většinou, zinku nebo i cínu,olova apod.
Má dobré vlastnosti odolnosti vůči korodování .Používal v minulosti  se na výrobu jídelních příborových servisů.Budil dojem stříbra a lépe vzdoroval vlhkosti a korozi.Také se mu říká bílá mosaz díky přítomnosti mědi a příměsi zinku.Mnohá kování na nábytku konce 19.st. a také v pozdní moderně ( např. práce Wiesner werkstat) Dnes se používá hlavně na výrobu žesťových nástrojů ( saxofonů, trubek apod.) a činelů.řství, .Součást štukových výzdob,ornamentůry látek, tapet apod.

Fotografie 505

časté využití alpaky v 19.st. a na začátku 20.st


Fotografie 506

Alpaková secesní peněženka


Aalto Alvar (1898 - 1976)– Finský architek a designér slavné vlny severského designu 30-60. Let 20.st.
Aalto si nechal patentovat systém ohýbání překližky v páře ,čehož využil při formování svého typického stylu jednoduchých funkčních tvarů nábytku s využitím estetiky dřeva v ladných liniích ohýbané překližky.Stějně nápaditý architekt vycházel z tradice severské krajinné estetiky a tamního citu pro přírodní materiál. Taktéž vytříbený designér skla proslul svou vázou Savoy.

Fotografie 366Váza Savoy

Fotografie 367  Aalto - křeslo



Amfora -
Nádoba na víno, vodu a olivový olej z období řecké a římské antiky.Charakteristický tvar se dvěma madly byl později používán jako symbol tvarů antikyv renesanci a klasicismu.

Fotografie 288

Antemion – pásový průběžný ornament .Doplněk římsových zakončení či zvýraznění průběhu ploch v lemujících ornamentech. Kombinace převážně symbolu lotosového květu a palmety v pravidelně se střídajících intervalech.

Fotografie 279

Fotografie 280

Aplika – kovový odlitek z mosazi, bronzu, cínu či stříbra mající účel zdobně dekorativní, ale také praktický .Z farncouzského výrazu applique - tj.vyrobeno zvlášť a tzv.aplikováno na své místo . U nábytku mosazné okování rohů komod, nohou stolů, ale i plošné dekorování povrchu mosazným zdobným odlitkem . Používáno  na konci baroka a hlavně v rokoku.

Fotografie 281  -nábytková aplika - kované a zlacené doplňky dosazené na korpus

Fotografie 282 Mosazná nástěná aplika v podobě svícnu

Apsida -
architektonický prvek značící niku - výklenek -půlkruhového tvaru s obloukovým vrcholem.Převážně nacházíme Ap. v románské architektůře kostelů  - inspirovano z  římské antiky.

Taktéž výklenek na umístnění skulptur.

Fotografie 286 - římská architektura využívala hojně apsidy

Fotografie 287 - apsida jako prostor pro skulptury

 


Arabeska  -dekorativně ornamentální  síť na ploše ( výzdoba zdí a stropů, dekorace ploch u nábytku či na látkách) v převážně geometrické či rostlinné formě .Pochází z území arabského kontinentu.Do Evropy přenesena  a modifikována  v gotice.Později oblíbená  i v renesanci. postupně zaniká už v počátcích baroka. v oblibě se navrací opět v 19.st. v době ornamentálních návratů - viz. arts and crafts

Fotografie 501

renesanční arabeska

Fotografie 502

Arabeska  ze španělské Alhambry

Fotografie 503

Gotická arabeska

Fotografie 504

islámské architektonické pojetí s arabeskovou výzdobou

Arkáda – průběžná řada oblouků nesených sloupy.používána hlavně v architektuře ( antický Řím , renesanční sloupoví).Někdy i na nábytku z období baroka a hlavně renesance či  klasicismu.

Fotografie 283

ATIKA -   Plošná tvarovaná nástavba mnohdy s dekorem nad vrchní římsou – v architektuře kryjící čelo střechy , v nábytkářství estetická nástavba nad horní lištou ( hl.u skříní a sekretářů) často ve formě bohaté řezby.

Fotografie 284  - renesanční atikové štíty

Fotografie 285 - barokní vrcholové atiky

 

 

Diskuse

Nový komentář
 

Vytisknout | Nahoru | Kontakt © Ondra Mandik 2006-2017 All rights reserved