Služby
Články
Kontakt
info@starozitny.czTelefon dílna Říčany:
603 427 207Adresa dílna Říčany:
Olivova 312,
Říčany 251 00
A-A
Adam Robert ( 1728 - 1772)– anglický archytekt ,návrhář a vůdčí osobnost anglické estetiky klasicismu 18.st.Jeho vliv na estetiku ostrovní podoby klasicismu je natolik zásadní , že se toto období nazývá taktéž jako ,,Styl Adam“.Využíval inspirace římskou antikou ,estetikou nově objeveného Hekulánea a Pompejí .Pracoval ve dvojici se svým neméně slavným bratrem Jamesem . Oba se zasadily o vznik pojmu „styl Adam“ .
Křesílka s typickými motivy Roberta Adama
Adamova skříňka ve tvaru tzv. ,,luny"
Abakus– 1.deska posazená na hlavici sloupového řádu nad kterou se nachází část zastřešení tzv.archytráv.
2.V dobách antického Říma čtvercový hrací stolek s kamenou deskou.
3.Stolek s kamenou deskou na odložení sakrálních předmětů umístěn před
4. Počítadlo - tabulka známá již z antiky
AKANT – Rostlina s listy podobnými divoké vinné révě (tzv.tříprstík přímořský). Od dob antiky ( korintský sloup) jeden z nejpoužívanějších ornamentálních symbolů. Nejčastěji nacházíme A. v architektuře, v nábytkářství, v sochařství a celkově v dekoraterství.
Alberti Leon Battista (1404-1472 ) – renesanční architekt , myslitel, teoretik umění a architektury a také spisovatel – autor italské gramatiky.Renesanční Itálii přiblížil dědictví Římského architekta Vitruvia ve svém spise O architektuře , kde zadal parametry dobového stavitelství a estetiky obecně.Autor mnoha chrámových , ale i civilních staveb – Santa Maria Novella ( Florencie) , palazzo Rucellai, ( Florencie),
Santa Maria Novello - Florencie
Alpaka – směs mědi a niklu s přídavkem, většinou, zinku nebo i cínu,olova apod.
Má dobré vlastnosti odolnosti vůči korodování .Používal v minulosti se na výrobu jídelních příborových servisů.Budil dojem stříbra a lépe vzdoroval vlhkosti a korozi.Také se mu říká bílá mosaz díky přítomnosti mědi a příměsi zinku.Mnohá kování na nábytku konce 19.st. a také v pozdní moderně ( např. práce Wiesner werkstat) Dnes se používá hlavně na výrobu žesťových nástrojů ( saxofonů, trubek apod.) a činelů.řství, .Součást štukových výzdob,ornamentůry látek, tapet apod.
časté využití alpaky v 19.st. a na začátku 20.st
Alpaková secesní peněženka
Aalto Alvar (1898 - 1976)– Finský architek a designér slavné vlny severského designu 30-60. Let 20.st.
Aalto si nechal patentovat systém ohýbání překližky v páře ,čehož využil při formování svého typického stylu jednoduchých funkčních tvarů nábytku s využitím estetiky dřeva v ladných liniích ohýbané překližky.Stějně nápaditý architekt vycházel z tradice severské krajinné estetiky a tamního citu pro přírodní materiál. Taktéž vytříbený designér skla proslul svou vázou Savoy.
Váza Savoy
Aalto - křeslo
Amfora -
Nádoba na víno, vodu a olivový olej z období řecké a římské antiky.Charakteristický tvar se dvěma madly byl později používán jako symbol tvarů antikyv renesanci a klasicismu.
Antemion – pásový průběžný ornament .Doplněk římsových zakončení či zvýraznění průběhu ploch v lemujících ornamentech. Kombinace převážně symbolu lotosového květu a palmety v pravidelně se střídajících intervalech.
Aplika – kovový odlitek z mosazi, bronzu, cínu či stříbra mající účel zdobně dekorativní, ale také praktický .Z farncouzského výrazu applique - tj.vyrobeno zvlášť a tzv.aplikováno na své místo . U nábytku mosazné okování rohů komod, nohou stolů, ale i plošné dekorování povrchu mosazným zdobným odlitkem . Používáno na konci baroka a hlavně v rokoku.
-nábytková aplika - kované a zlacené doplňky dosazené na korpus
Mosazná nástěná aplika v podobě svícnu
Apsida -
architektonický prvek značící niku - výklenek -půlkruhového tvaru s obloukovým vrcholem.Převážně nacházíme Ap. v románské architektůře kostelů - inspirovano z římské antiky.
Taktéž výklenek na umístnění skulptur.
- římská architektura využívala hojně apsidy
- apsida jako prostor pro skulptury
Arabeska -dekorativně ornamentální síť na ploše ( výzdoba zdí a stropů, dekorace ploch u nábytku či na látkách) v převážně geometrické či rostlinné formě .Pochází z území arabského kontinentu.Do Evropy přenesena a modifikována v gotice.Později oblíbená i v renesanci. postupně zaniká už v počátcích baroka. v oblibě se navrací opět v 19.st. v době ornamentálních návratů - viz. arts and crafts
renesanční arabeska
Arabeska ze španělské Alhambry
Gotická arabeska
islámské architektonické pojetí s arabeskovou výzdobou
Arkáda – průběžná řada oblouků nesených sloupy.používána hlavně v architektuře ( antický Řím , renesanční sloupoví).Někdy i na nábytku z období baroka a hlavně renesance či klasicismu.
ATIKA - Plošná tvarovaná nástavba mnohdy s dekorem nad vrchní římsou – v architektuře kryjící čelo střechy , v nábytkářství estetická nástavba nad horní lištou ( hl.u skříní a sekretářů) často ve formě bohaté řezby.
- renesanční atikové štíty
- barokní vrcholové atiky