Služby
Články
Kontakt
info@starozitny.czTelefon dílna Říčany:
603 427 207Adresa dílna Říčany:
Olivova 312,
Říčany 251 00
Nejkrásnější židle
Židle v lidských příbytcích odpradávna slouží k usednutí a odpočinutí.
Přesto může hrát i roly podobnou okrasné váze-předmětu, který nám zkrášluje naše nejbližší prostředí .Tak jako váza svou formou ,tvarem a zpracováním dává vyznít kráse květiny je židle připravena utvořit s lidskou postavou harmonický celek.A zatímco květina ve váze vadne a lidská schránka chřadne,když lože se stává bližší sesli , kouzlo těchto předmětů zůstává.
Podívejte se s námi na některé nejkrásnější siluety židlí a křesel , které vešli do lidského povědomí tak přirozeně , jak jim bylo dáno autorem někdy věhlasného jména ,jindy bezejmenným.
Klismos
Tady je počátek spojení jednoduchosti ,přirozenosti a praktičnosti , které staří Řekové tolik ctili.Dodnes nenapodobitelný tvar a konstrukční lehkost.
Tato židle považovaná svým určením za ženský posez,se však někdy zobrazovala i s mužskou postavou.
Danteska
Reklamní agentury dneška by nemohly udělat pro povědomí o tomto křesílku-sesli více než učinil Dante Aligieri(odtut ,,danteska“).Vyhoštěn z Florencie zcestoval půl Evropy a z polohy tohoto křesílka četl na aristokratických dvorech svoje básně a myšlenky ,které již předznamenávaly nastávající italskou renesanci.Jednoduchost a praktičnost (původní varianty byly skládací a tudíž snadno převozitelné) dělají z tohoto tvaru jednu z ikon interieru gotické a renesanční minulosti
Lombardská židle
Nejrozšířenšjší typ židle renesanční Evropy se stal populárním po celém kontinentu.
Winsdorfská židle -křeslo
Tento tvar zdomácněl i v našich krajích , byt jde o ukázku přirozeného venkovského citu pro .praktičnost tentokráte z Britských ostrovů 17.st.Dodnes je tvar winsdofské židle oblíben v celém anglosaském světě v mnoha opakujících se aktuálních úpravách.
Čínské židle dinastie Ming – 17.st
Tyto velmi krásné a elegatní židle se do budoucna staly předlohou pro evropské prvky v klasicismu , ale i v 19.st v secesi
Rokoková židle chair la raine a fotail la raine
Nejprudší rozmach sedacího nábytku přinesla plovina 18.st - tzv.rokoka Mezi hlavní ikony tohoto nábytku patří křeslo (fotail) a židle (chair)la raine .
Královna Anna
Typické rokokové tvary měly však svého souputníka a snad i předchůdce na britských
ostrovech,jak vždy angličané nezapomenou poznamenat na adresu Francie.Bylo tomu tak v elegantním stylu královny Anny ,který oproštěň od ornamentální zdobnosti francouzského pojetí rokoka ,stal se tolik oblíbeným i ve střední Evropě v první třetině 20.st.
Styl Chippendalle
Natolik silnou osobnosí byl původem řezbář Thomas Chippendale, že jeho rukopis se dnes označuje jako svébytný styl.Nejvýraznějším a dodnes nejvyhledávanějším zástupcem jeho práce ,je řada rokokových židlí z jeho katalogu ,,The Gentelman and cabinet makers) direktor“(1754),která invenčně reaguje na modu čínskýc
h výrobků večtně židlí (podobnost s čínskou židlí 18.st.je zřejmá).
Varinata s rovnou nohou
Varianta s tzv.drow and bowl –zakončení nohy drápem svírajícím balonek
Klasicisní křeslo lareine
Klasicismus použil totožné osvědčené technologie jako rokoko - pevné čalounění na péra,světlý polychrom ,obdobné modely křesel s podpěrkou či tzv.l bergere -celočalouněné křeslo s viditelným lemováním v konstrukci.Nové modely klasicismu však znovu objevily tektonickou symetrii a v tradici antiky narovnaly rokokovou křivku do řeckých a římských tvarů.Polstrování vycentrovalo simetricky motivy do středu sedáku a opěradel.
Židle schakers-kvakerů
Malá ostrovní sekta nucená opustit britské království se proslavila v Novém světě 17.st. svou svébytnou formou výroby nábytku.Dodnes často napodobovaný styl chakerů(kvakerů) ,přinesl několik obecně rozšířených typů v západním světě,které se staly předlohou pro britské hnutí Arts and Crafts 19.st.
Biedermeier a empír
Velmi designově vytříbený styl jehož židle vycházely ze základní konstrukce řeckého klismosu (zděděno z empíru).Opěradlo bylo ukázkou invence a rozdílnosti tvarové i kresbou dřeva a dodávalo židli neopakovatelný ráz. Základem byla i inspirace v empírovék klasicisním období.
empírová židle -viz .klismos
varianty biedermeieru
.
Art and crafts
Anglická revolta v době všudypřítomného historizujícího eklekticismu (2.pol 19.st.) proti bezduchému kopírování minulosti ale i obecnému úpadku řemesla v tovární výrobě, přinesla několik nových typů židlí.Modely jež vzešly z atmosféry hnutí Arts and Crafts (umění a řemesla) se staly zlatým fondem designu sedacího nábytku i pro 20.st.
Zde je několik slavných zástupců od velkých tvůrců arts and crafts i jejich následníků ,kterými byli Ch.MacIntosch a později nejslavnější americký architekt 20.st. F.L.Writhe
W.Morris
sussex + houpací křeslo
Řada Sussexských židlí z katalogu fi.Wiliam Morris a spol. se stala komerčně velmi úspěšnnou už ve své době , což se nedalo říci o mnoha jiných produktech z dílen hnutí arts and Crafts (viz .historie-AaC).Dnes zcela zdomácněli v celém anglosaském světě.
gustav styckley
Oblíbená varianta na britský vliv z USA
Charles ranie MacIntosch
Tzv. ,,bíčí hlava“osobitá reakce Ch.McI na příklady dílen AaC
Slavné modely ChMcI ,které již předznamenávájí moderní formy 20.st.
Frank L. Writhe
foto.polokřesílko
Thonet , Jocob a Cohn a ostatní
Princip ohýbání dřeva se stal základem produkce firem ,pro něž byl sedací nábytek osou výroby již od roku 1846.Modely židlí a křesel ,které se zčásti inspirovaly dobovým stylem ,ale vždy ho inspirativně překračovaly, byly typické pro dvě největší firmy této technologií .Jejich vzájemné soupeření dalo vzniknout několika modelům ,které se řadí ke špičkám designu . Autoři návrhů jako Michael Thonet (Thonet ) Josef Hofmmann (Jakob a Cohn) ,Koloman Mosser Adolf Loss (Jacob a Cohn), Otakar Wagner (Thonet),Marcel Breuer (Thonet) patří k průkopníkům moderního interiéru.
4x foto
thonet č.14 –Celosvětově nejrozšířenější židle moderní doby , která v sobě nese inspiraci balonovým tvarem pozdního biedermeieru.
thonet č.18
- Wagnerovo polokřesílko určené pro interiér SparrKasse ve Vídni ,kterou projektoval s mnoha revolučními postupy.
,,sitz maschine“Josef Hoffmann - Ikona moderního designu (1906),tzv ,,stroj na sezení“byla pravděpodobně inspirována morrissonovským polohovocím křeslem v typickém zpracování od Josefa Hoffmanna ,genia vídeňské moderny.
-Neméně slavná řada sezení ,,fledermaus“pro interiér vídeňského kabaretu Fledermaus ,který navrhnul J Hoffmann v roce 1907