Kde se právě nacházíte:
Tento web připravuje: Restaurátorská dílna Říčany

Kontakt

E-mail:
info@starozitny.cz
Telefon dílna Říčany:
603 427 207
Adresa dílna Říčany:
Olivova 312,
Říčany 251 00

Příhlášení

E-mail:
Heslo:
Nemáte ještě svůj účet na staroztiny.cz? Můžete se zdarma zaregistrovat.

Facebook

Nejkrásnější židle


 

Židle v lidských příbytcích odpradávna slouží k usednutí a odpočinutí.

Přesto může hrát i roly podobnou okrasné váze-předmětu, který nám zkrášluje naše nejbližší prostředí .Tak jako váza svou formou ,tvarem a zpracováním dává vyznít kráse květiny je židle připravena utvořit s lidskou postavou harmonický celek.A zatímco květina ve váze vadne a lidská schránka chřadne,když lože se stává bližší sesli , kouzlo těchto předmětů zůstává.

Podívejte se s námi na některé  nejkrásnější siluety židlí a křesel , které vešli do lidského povědomí tak přirozeně , jak jim bylo dáno autorem  někdy věhlasného  jména ,jindy bezejmenným.

Klismos

Tady je počátek spojení jednoduchosti ,přirozenosti a praktičnosti , které staří Řekové tolik ctili.Dodnes nenapodobitelný tvar a konstrukční lehkost.


Tato židle považovaná svým určením za ženský posez,se však někdy zobrazovala  i s mužskou postavou.


 

Fotografie 35

Danteska

Reklamní agentury dneška by nemohly udělat pro povědomí o  tomto křesílku-sesli více než učinil Dante  Aligieri(odtut ,,danteska“).Vyhoštěn z Florencie zcestoval půl Evropy a z polohy tohoto křesílka četl na aristokratických dvorech svoje básně a myšlenky ,které již předznamenávaly nastávající italskou renesanci.Jednoduchost a praktičnost (původní varianty byly skládací a tudíž snadno převozitelné) dělají z tohoto tvaru jednu z ikon interieru gotické a renesanční minulosti

Fotografie 41

Fotografie 40

Lombardská židle

Nejrozšířenšjší typ židle renesanční Evropy se stal populárním po celém kontinentu.

 

 

Fotografie 38

Fotografie 39


 

 

Winsdorfská židle -křeslo

Tento tvar zdomácněl i v našich krajích , byt jde o ukázku přirozeného venkovského citu pro .praktičnost tentokráte z Britských ostrovů 17.st.Dodnes je  tvar winsdofské židle oblíben v celém anglosaském světě v mnoha opakujících se  aktuálních úpravách.

Fotografie 42

 

Fotografie 43

 

Čínské židle dinastie Ming – 17.st

Tyto velmi krásné a elegatní židle se do budoucna staly předlohou pro evropské prvky v klasicismu , ale i v 19.st v secesi

Fotografie 46

Fotografie 44

Fotografie 45


 
Rokoková židle chair la raine a  fotail la raine

Nejprudší rozmach sedacího nábytku přinesla plovina 18.st - tzv.rokoka Mezi hlavní ikony tohoto nábytku patří křeslo (fotail) a židle (chair)la raine .

rokoková židle -la raine

rokokové křeslo la raine


Královna Anna


Typické rokokové tvary měly však svého souputníka a snad i předchůdce na britských

ostrovech,jak vždy angličané nezapomenou poznamenat na adresu Francie.Bylo tomu tak v elegantním stylu královny Anny ,který oproštěň od ornamentální zdobnosti francouzského pojetí rokoka ,stal se tolik oblíbeným i ve střední Evropě v první třetině 20.st.

židle queen anne

queen anne

Fotografie 50

 


 
Styl Chippendalle

Natolik silnou osobnosí byl původem řezbář Thomas Chippendale, že jeho rukopis se dnes označuje jako svébytný styl.Nejvýraznějším a dodnes nejvyhledávanějším  zástupcem jeho práce ,je řada rokokových židlí z jeho katalogu ,,The Gentelman and cabinet makers) direktor“(1754),která  invenčně reaguje na modu čínskýc

h výrobků večtně židlí (podobnost s čínskou židlí 18.st.je zřejmá).

 



Varinata s rovnou nohou 

chippendale

                                                                                                 


Varianta s tzv.drow and bowl –zakončení nohy drápem svírajícím balonek

židle a křeslo chippendale

Klasicisní křeslo lareine

Klasicismus použil totožné osvědčené technologie jako rokoko - pevné čalounění na péra,světlý polychrom ,obdobné modely křesel s podpěrkou či tzv.l bergere -celočalouněné křeslo s viditelným lemováním v konstrukci.Nové modely klasicismu  však znovu objevily tektonickou symetrii a v tradici antiky narovnaly rokokovou křivku do řeckých a římských tvarů.Polstrování vycentrovalo simetricky motivy do středu sedáku a opěradel.

Fotografie 71

Fotografie 72

Fotografie 73

Fotografie 74


 

 

 

Židle schakers-kvakerů

Malá ostrovní sekta nucená opustit britské království se proslavila v Novém světě 17.st. svou svébytnou formou výroby nábytku.Dodnes často napodobovaný styl chakerů(kvakerů) ,přinesl několik obecně rozšířených typů v západním světě,které se staly předlohou pro britské hnutí Arts and Crafts 19.st.

shakers

Fotografie 56


 Biedermeier a empír

Velmi designově vytříbený styl jehož židle  vycházely ze základní konstrukce řeckého klismosu (zděděno z empíru).Opěradlo bylo  ukázkou invence a rozdílnosti tvarové i kresbou dřeva a dodávalo židli neopakovatelný ráz. Základem byla i inspirace v empírovék klasicisním období.

empírová židle -viz .klismos

empír

varianty biedermeieru

biedermeier

Fotografie 61

Fotografie 60

biedermeier

 



.

 

Art and crafts

Anglická revolta v době všudypřítomného historizujícího eklekticismu (2.pol 19.st.) proti  bezduchému kopírování minulosti ale i obecnému úpadku řemesla v tovární výrobě, přinesla několik nových typů židlí.Modely jež vzešly z atmosféry hnutí Arts and Crafts (umění a řemesla) se staly zlatým fondem designu sedacího nábytku i pro 20.st.

Zde je několik slavných zástupců od velkých tvůrců  arts and crafts i jejich následníků ,kterými byli Ch.MacIntosch  a později nejslavnější americký architekt 20.st. F.L.Writhe

W.Morris

Fotografie 63






sussex + houpací křeslo



Řada Sussexských židlí z katalogu fi.Wiliam Morris a spol. se stala komerčně velmi úspěšnnou už ve své době , což se nedalo říci o mnoha jiných produktech z dílen hnutí arts and Crafts (viz .historie-AaC).Dnes zcela zdomácněli v celém anglosaském světě.

suxess chair


 

gustav styckley

Fotografie 64

Fotografie 65



 

Oblíbená varianta na britský vliv z USA

 

Charles ranie MacIntosch

Tzv. ,,bíčí hlava“osobitá reakce Ch.McI na příklady dílen AaC

Fotografie 66



Slavné modely ChMcI ,které již předznamenávájí moderní formy 20.st.

Fotografie 67

Fotografie 68



 

Frank L. Writhe

foto.polokřesílko

Fotografie 69

Fotografie 70



 

Thonet , Jocob a Cohn a ostatní

Princip ohýbání dřeva se stal základem produkce firem ,pro něž byl sedací nábytek osou výroby již od roku 1846.Modely židlí a křesel ,které se zčásti inspirovaly dobovým stylem ,ale vždy ho inspirativně překračovaly, byly typické pro dvě největší firmy této technologií .Jejich vzájemné soupeření dalo vzniknout několika modelům ,které se řadí ke špičkám designu . Autoři návrhů jako Michael Thonet (Thonet ) Josef Hofmmann (Jakob a Cohn) ,Koloman Mosser Adolf Loss (Jacob a Cohn), Otakar Wagner (Thonet),Marcel Breuer (Thonet) patří k průkopníkům moderního interiéru.

4x foto

thonet č.14 –Celosvětově nejrozšířenější židle moderní doby  , která v sobě nese inspiraci balonovým tvarem pozdního biedermeieru.

thonet 14



 thonet č.18

thonet



 


               



- Wagnerovo polokřesílko určené pro interiér SparrKasse ve Vídni ,kterou projektoval s mnoha revolučními postupy.  

Fotografie 77



 

,,sitz maschine“Josef Hoffmann - Ikona moderního designu (1906),tzv ,,stroj na sezení“byla pravděpodobně inspirována morrissonovským polohovocím křeslem v typickém zpracování od Josefa Hoffmanna ,genia vídeňské moderny.

sitzmachine




-Neméně slavná řada sezení ,,fledermaus“pro interiér  vídeňského kabaretu Fledermaus ,který navrhnul J Hoffmann v roce 1907

Fotografie 79



 

 

Diskuse

Nový komentář
 

Vytisknout | Nahoru | Kontakt © Ondra Mandik 2006-2018 All rights reserved