Služby
Články
Kontakt
info@starozitny.czTelefon dílna Říčany:
603 427 207Adresa dílna Říčany:
Olivova 312,
Říčany 251 00
B - B
Baldachýn
- stříška kryjící nebo zastřešující např. sochu, trůn, postel, oltář využívající často látky (púvodně brokát) nebo i jiné materiály je jako dřevo, mosaz , bronz , kámen a pod. Výraz je z italského baldachino. Baldachýn -taktéž nazýváno zastřešení větvovým pod stromem v lese ( příbuznost s tvarem květu -baldach).
renesanční baldachýn nad postelý klasicistní baldachýn
rokokový baldalchýn u křesla baldachýn lesního porostu
Jeden z nejkrásnějších baldachýnů- Bladachýn od Berniniho
V současnosti nejčastěji zastřešení vtupů do domu, stříšky nad okny, posuvné pergoly a pod.
Balustráda
- Ohraničení a ochrané ohrazení např.schodů teras či balkonů ze zdobných sloupků - kuželek( Balustr = jedna kuželka v balustrádovém zábradlí ). Vzniká již v pozdní gotice ( v zábradlí rostlinné motivy) a rozšiřuje se hlavně v renesanci ( kuželky v kruhovém půdorisu) a je typické pro baroko ( kuželky v hranatém čtvercovém půdorysu) i pozdější klasicismus ( opět kružnice)
barokní balustráda - hranaté kuželky
renesanční balustráda nad arkádami
balustráda v konstrukci stolu
Balšánek Antonín( 1865 - 1921 )
- český architekt . Podílel se společně s Osvaldem Polívkou jakožto hlavní projektant na výstavbě Obecního domu v Praze , kde vycházel z pricipů neorenesance a neobaroka.
Pozdější secesení ráz Obecního domu vznikl až v průběhu výstavby jako reakce na modní styl secese a je tak hlavně prací dalších českých tvůrců ( Mucha, Praisler, Šaloun, Švabinský) kteří se podíleli zejména na výzdobě interiérů a dekorování stavby.
Další stavby: plzeňské Městské divadlo, Muzeum města Prahy, Most legií -Praha
obecní dům - dílo A.Balšánka a Osvalda Polívky
Most legií v Praze
Banquet
- přístavná lavička s nízkým pevným čalouněním pro dvě osoby z období baroka ( převážně Francie) , později také v rokoku a klasicismu.
Baroko ( 17.-18.st)
- souhrný název pro komplexní estetický a duchovní styl 17.-18. st. Vzniká v evropě ( v Itálii ) ve 20.letech 17.st. a navazuje na renesanční manýrismus konce 16.st.
Propojení duchovních vlivů katolicismu s estetickou a kuturní atmosférou v období třicelité války ( 1619- 1648) a zejména po ní na územých států katolické ligy ( Francie, Habsburská monarchie, Itálie, Španělsko). Styl přešel i do zemí vlády protestantů - Švédsko, Anglie, Německo.
Projevuje se zajména v oblasti archytektůry sakrální, ale též světské ( Borommini, Bernini, Dienzehofer, Santini ) , v řemeslném spracování věcí denní potřeby( české sklo, řezbářství ) v malířství (Caravagio, Velasques, Rembrant, Škréta ) , v sochařství (Braun , Brandl ) v hudbě ( Bach, Vivaldi, Hanndl ) a dalších uměleckých a duchovních směrech.
V archytektuře ho dělíme na dvě etapy - klasicizující ( nastupuje po renesanci , trvá do konce 17.st.) a dynamické konec 17.st. a počátek 18.st. )
Hlavními znaky baroka je souměrnost, monumentalita, fantazie podporovaná alegorickými symboly, silný emoční prožitek při konfrontaci s dílem, přítomnost sakrálních a liturgických motivů.
Charakteristická ornamentůra ( voluty, elypsy, šiška, boltec, beschlagwerk a pod) se postupně ze statické polohy mění po roce 1700 v dynamické tvary křivek.
Baroko končí v přerodu do nového stylu Rokoka ( dříve chápáno jako manýristické zakončení baroka) ve 30.letech 18.st. v některých zemých končí baroko mnohem později - např.v zemích Koruny české trvá až do druhé pol 18.st vlivem silné rekatolizace.
Špitál Kuks
Strahovská knihovna
Michelangelo Merissi - Caravagio
alegorie moudrosti - Matyáš Braun
Tabernákl
figurální plastiky
Křeslo s tipickou trnoží
Pozdní baroko
Bauer Leopold ( 1872 - 1938)
- německý archytekt českého původu ( Krnov) , autor budovi Rakouské národní banky ( Vídeň) nebo obchodního domu Breda v Opavě. Autor mnoha vil a domů na území severní Moravy, Brna a Vídně.
Obchodní dům Breda
Vídeňská Národní banka
Spaunova vila
Bauhaus
- výtvarná škola vzniklá ( 1919) na základech umělecko průmyslové školy Henryho Van de Velde ( od roku 1909) ve Výmaru v Německu.
Moto školy:jednota umění pod vedením archytektury
Cíl:všechny výtvarné činnosti vedou k uskutečnění stavby, jakožto vrcholu všech řemeslných a estetických snah..Tento názor jasně určil zaměření školy jakožto hlavního propagátora nových stylů - např. funkcionalismu, mezinárodnímu stylu atd. Pod vedením Waltera Gropia, významného německého archytekta škola sjednotila práci výtvarníků s prací řemeslníků , návrhářů a technologů.
Na škole působili významní tvůrci jako byl Wasili Kandinsky, Paul Klee, Marcel Breuer, Moholy-Nagy Theo Van Doesburg ( de Stijll) a další.
Berhens Peter (1868 - 1940)
- Archytekt a designér . Významný tvůrce začínající v secesení moderně ( vlastní dům Behrens haus na Mathildenhohe nad Darmstadtem ) a významě zasahující do industriální moderny a funkcionalismu zejména v době prací pro AEG v Berlíně.
Vlastní vila na Matyldahohe
továrna AEG
první seriově vyráběné tovární hodiny od firmy AEG
průmyslový design
Bernini Gian Lorenzo ( 1598 - 1680 )
- italský sochař a architekt baroka.Nazývaný někdy otcem barokní architektury.Tvůrce barokních iluzorně prostoropvých řešení - kolonáda před kostelem Sv. Petra, schodiště vatikánského paláce, kostel al Quirinale v římě. Využívá ilusorních účinků hmoty a světla.
kolonáda s výzdoubou před Svatým Petrem
hlava Medůzy
David Velký Baldachýn
Bergere
-křeslo , typický model francouzského rokoka .Celočalouněné křeslo i ve výplních pod područkou. Ohraničení lemující křeslo čalounění je nositelem ornamentůry a tvarově podporuje propojenou křivku , typickou pro rokoko.Charakterem je také vložený polštář na sedák.
rokoko klasicismus
klasicismus
Beschlagwerk
- ornamentální motiv vzájemně propletených plochých stuh a pásů do symetrické plochy zejména v době pozdní renesance a baroka
Biedermeier
- styl pozdního klasicismu pocházející ze střední evropy ( Čechy, Německo, Rakousko, Maďarsko,severní Itálie) navazující na předchozí militantní empír svým civilním pojetím , který přichází po napoleonských válkách a hlavním prostředím stylu je vznikající městská buržuazie 19.st. a městské obyvatelstvo . Civilní forma stylu je význačná svou úměrností, racionalitou a praktičností ve spojení s citlivou estetikou , která je určena hlavně pro prostředí městského domu.
Styl se projevuje hlavně v interieru a v atmosféře společnosti, v modě odívání, ve výtvarnu a hlavně v řemeslech. Významným charakterem doby biedermeieru je uplatnění skla v interiéru - skleněné nápojové servisy, vázy, mísy apod. Nejproslulejší je české barevné broušené sklo
soukromí
rodinný život
interiér s typickými zákoutími
barevné řešení vkombinaci zelené tapety a barvy dřeva
typické broušené lesní sklo - Čechy
výběr opěradel
Bílek František( 1872 - 1941)
- sochař, grafik, architekt - Secesní tvůrce se nejvýznačeněji zapsal do českého prostředí svou sochařskou tvorbou zejména symbolických pomníků a monumentálních náhrobků.
náhrobek
vlastní vila
interiér vlastní vili v secesní inspiraci biedermeierem
navrhl vlastní vilu s atelierem ve stylu pozdního arts and crafts včetně vnitřního vybavení na jehož se i osobně fizicky podílel. autor mnoha grafických listů v typickém secesním symbolismu s náboženskými motivy, které uplatňoval zejména v sochařské tvorbě.
Bisellium
- dvoumístné antické křeslo, které je buď vytesané do kamene nebo odlité z bronzu.
Boltec
- ornamentální motiv typický pro baroko připomínající ušní boltec. Uplatňuje se zejména v kartuších a může být zobrazen plošně (malba) nebo plasticky - řezba, štuk, sochařská práce.
Bombé tvar
- název pro konvexně vypouklé plochy zejména na francouzkých komodách a sekretářích rokoka.Odtud náze pro komodu - Bombé commode. Bombírované tvary podporují bohaté tvary rokoka.
komoda
sekretář
psací komoda s výklopem v holandaském pojetí baroka ( lístky v intarziích)
Boppardská židle
- jeden z prvních modelů židlí od Michaela Thoneta , zakladatele firmy Thonet.6idle je typická zdvojenou ohýbanou nohou vyrobenou z překližek.Název pochází z místa , kde židle vznikla - Boppard u Rýna.
Borne
- prostorový typ sezení.Kruhový tvar křesla umožňuje usedat v prostoru ze všech stran.Vznikl v 18.st., ale hlavní obliba přišla až v polovině 19.st.zejména v Anglii a Francii
Borromini Francesco ( 1599 - 1667)
- Italský architekt 17.st. baroka , který předznamenával ve svých zvlněných křivkách pozdní dinamickou fázy baroka- viz.kostel San Carlo alle Quatro Fontane - Řím, nebo San Ivo s hvězdicovým půdorysem (inspiroval Jana Blažeje Santiniho)
San Carlo - kostel čtyř fontán
světelná a prostorová iluze -san Carlo
Boulle Charles André (1641- 1732)
- ebenista - výrobce intarzií a nábytku , zhotovitel a objevitel speciální techniky zdobení povrchu nábytku ( tzv.boulle technika) v bohatých rostlinných motivech z materiálů mosazi, červené želvoviny, slonové kosti a perleti.Vše je vsazeno do kontrastního černého podkladu ebenového dřeva ( odtud- ebenista).Výsadní výrobce nábytku na dvoře Ludvíka 14. ve Versai
Bosáž
- Plastické vyznačení kvádru ve zdivu- estetický prvek.Taktéž na skříňovém nábytku pro zdůraznění tektoniky.
Sgrafitová bosáž
Breguet Abraham Luis(1747 -1823)
- výrobce a tvůrce hodin a chronometrů.Zakladatel slavné švícarské hodinářské tradice ( nar.Neuchatel ).Proslavil se mnoha vylepšeními kapesních hodin , zhotovitel prvních přesných přenosných hodin se samonatahovacím mechanisme. V praxi takto využil jeho objev již Napoleon a celá jeho generalita , která byla přístroji Bregueta vybavena.
Breuer Marcel Laslo (1902- 1981)
- významný americký architekt a designér maďarského původu v období funkcionalismu. Jeden lektorů Bauhausu. Tvůrce samonosné chromové konstrukce židlí a křesel.
Nejvýznamější model jeho práce jsou křeslo Wasilli , které patří k designovým ikonám v historii nábytku. Autor mnoha sad nábytku z ohýbené chromované oceli , např . pro firmu Thonet,
V pozdějších letech v americe se prosadil jako archytekt a to uplatnil i po válce v Evropě - hlavní sídlo UNESCO v Paříži, Muzeum amerického umění v New Yorku.
budova školy Bauhaus v Dessau
interiér
budova UNESCO - Paříž
pracovna
Brokát
- těžká hedvábná látka( někdy i bavlna) mnohdy prošívaná kovovou nití ( zlato, stříbro) do pestrých vzorů v geometrických nebo rostliných ornamentech.
Používal se na čalounění, v nábytkářství , na přehozy , závesy , ale i v odívání.Důležité využití - ceremoniální církevní a královská roucha.
Bronz
- slitina mědi ( někdy až 85 %) a cínu.Nejstarší kovová slitina ( známo již od počátku 3. tisíciletí před naším letopočtem. V období strověkého Říma byl bronz nejčastější slinou pro výrobu nábytku. V období klasicismu se z bronzu odlévaly tzv.apliky- zdobné části nábytku, které se poté zlatili v ohni - tzv. ormolu
Bronzová socha řeckého gladiátora z Konstantinových lázní
Buffet
- korpusový kus nábytku sloužící k ukládání nádobí a přípravě nebo dokončení jídla skládající se ze spodní skříňky a horního policového ( později i vitrínového) nástavce. Využívala se zejména velká obslužná plocha horní desky spodní skříňky ( mnohdy mramorová deska).
Již v pozdní renesanci byl bufet součástí nejen jidelen ale také ložnic.
gotika
renesance
baroko
neorenesance
Buggatti Carlo( 1856 - 1940 )
- secesní designěr , tvůrce interierového vybavení se silným vlivem arabské a africké kultury.Otec pozdějšího zakladatele automobilky Bugatti syna Ettore.
Bukranion
- dekorativní emblém ve tvaru bíčí lebky používaný již v antice a opětovně využíván zejména v klasicismu ( převážně v podobě mosazné nabo bronzové apliky).
Odkazy:
Restaurátorská dílna Říčany, tel.:603427207, info@starozitny.cz