Služby
Články
Kontakt
info@starozitny.czTelefon dílna Říčany:
603 427 207Adresa dílna Říčany:
Olivova 312,
Říčany 251 00
Biedermeier
Biedermeier - pozdní klasicismus.(1815-1840)
Charakter doby
Klasicismus druhé poloviny 18.st. přinesl nejprve osvícenecké myšlenky osvobození moderního člověka od náboženských dogmat .(od cca 80 let 18.st.)
Poté na konci tzv. ,, století rozumu"otevřel klasicismus za pomoci francouzské revoluce (1789) pandořinu skříňku všelidské svobody a na evropský kontinent tak hned zpočátku 19.st. vtrhlo válečné běsnění v režii Napoleona Buonaparta (1800 - 1815)
Poslední fáze tohoto dlouhého období novoantické racionality vyústila ve vzedmutí mětského občanského života ,kterou nazýváme Biedermeier.
Statisíce venkovanů Evropy pochopilo ,že bezpečí rozlehlé krajiny a venkovská soběstačnost vzala za své více jak 10 letým běsněním napoleonských válek,které plenily evropské vesnice.Po jejich konci se většina obyvatel evropy (převážně střední ,která je centrem biedermeieru) stěhuje do nově se rozvíjejících městských aglomerací.Ty přinášejí pro obyvatelstvo nový způsob obživy i zabezpečení.
Většina obyvatel si sebou do nového prostředí nese tradici a rodiné zvyky .Ta tam je doba řešení všelidského problému ,jak ho viděli osvícenečtí aristokraté,vytratil se pochopitelně i obecný zájem o problémy politické i mezinárodní .Evropa toužila po klidu. Aristokracie ani církev již nebyla tou hlavní vůdčí silou.Vše se zkušeností válek změnilo.Hlavní společenskou jednotkou se stala rodina.Vše důležité se odehrávalo tady -v rodinném kruhu a v jeho blízkosti,v nové občanské městské (mnohdy myšleno-maloměstské) společnosti středních vrstev.Činorodost v občanských vrstvách je však poměrně veliká - vzniká spousta zájmových spolků - hudební, divadelní literární , sběratelské, výtvarné, které v mezích tehdejšíh možností oživují poklidnou atmosféru doby.Stejně tak zájem o lidové slavnosti či tehdy moderní kavárny a čajové salony v celé Evropě.
foto:poklidný ruch života rodiny v biedermeieru
Průmyslový rozvoj, rodiné tradice a nové potřeby obyvatel města brzy jasně nastavily parametry nového stylu .Racionalita, střídmost, uměřený vkus, neokázalost, praktičnost,smysl pro drobný detail a schopnost radovat se ze všedních událostí , obdiv k přirozenému světu přírody -to byly hlavní znaky končícího klasicismu po roce 1815 tzv.biedermeieru.Tehdejší doba byla náladou v protikladu vůči mnohdy okázalému až patetickému empíru -předchůdci biedermeieru.
Typickým představitelem tehdejší doby byl drobný úředník pod definitývou (důchodem) , sběratel či pěstitel kaktusů
a drobných bytových rostlin , amaterský hudebník při domácím muzicírování, dopisovatel do zájmových nedělníků, dámy věnující se vyšívání či pletení.To vše byl charakter tehdejší poklidný a jistý životní styl.
Z této tehdejší životní podstaty také vznikl i název celého období- biedermeier.Jde o citaci jména ústřední literár
ní postavy žánrových příběhů mnichovského FiegendeBlatter pana Gotlieba Biedermeiera.veršujícího venkovského učitele,který zosobňoval tehdejší dobu.
Foto:Carl Spitzweg - vtipný glosátor tehdejší doby
Interiér biedermeieru
Byl- li na počátku klasicismu (18.st.) duchovním centrem veřejný hudební či divadelní sál,nebo salon,je centrem biedermeieru soukromý prostor rodinného obydlý,v této době již velmi rozšířený nájemní městský byt.
Ten obsahoval veškeré vybavení ,jež splňovalo potřebu tehdejších rodin -pohodlí, praktičnost, úložný prostor, přírodní estetiku, odpočinkové zony, místo pro tradici rodu, prostor pro zábavu.
Vše důležité se odehrávalo v hale V ní se nacházeli takové kusy nábytku, které charakterizovaly dění v rodině . Centrální kruhový stůl s 4-6 židlemi s charakteristickým opěradlem,jež umožnilo tvůrci vyjímečně popustit uzdu tvarové fantazii.
Foto:centrální kruhový stůl s výraznou kresbou ořechové švartn a typycká židle Bm
psací stůl či psací sekretář -místo pro vědění (racionalita)
foto:psacísekretář
, klavír či hudební kout se stojanem na noty - nezbytné centrum pro muzicírování potvrzující ještě v oněch dobách rčení -co čech to muzikant,
šící stolek určený dámám a paním pro jejich oblíbenou činnost vyšívání či pletení,
foto:šicí stolek z pozdního období Bm
čajový či kávový oválný stolek se sofá a křesílky- místo příjemného rozjímání či hovoru,
Foto čajový stolek s oblíbenými hudebními motivy
divan a sofá pro lehké krátké spočinutí,
místo pro uložení rodinných cenností a rodových portrétů - skleníky a vitrýny na velmi kvalitní artefakty z broušeného barevnéh
skla,či žánrové figurky,biederrmeier skleník
Komody sloužily nejen ve své praktické funkci ,ale byly i nositelem výrazné kresby dekoru dřeva.
stojany na portréty či typycké biedermeier rámy ,které v sobě nesly tolik oblíbené portréty rodinných členů a předků.
Foto:místa pro portréty členů rodiny
Foto
vše propojeno drobnými doplňky s úložnou plochou -etažéry policové regály, košíky na vlnu a nítě, květinové stojany,ale i paravány.
Interiér byl propojen společným tvaroslovým nábytku ,který byl prost ornamentální zdobnosti, byl blízký materiálově -převážně světlé tuzemské dřeviny ( třešeň,hruška, javor, ořech, dub, jasan apod.) v úpravě pololesku až vysokého lesku šelakové polytůry , která zvýrazňovala mnohdy fantazijní sesazenou kresbu těchto dřevin na rovných ladných plochách.
Foto :materiálová a tvarová jednota v proporcích úměrných prostoru
Ostatní barevnost a dekor u látek , ale i stěn vychází hlavně z odstínů zelené,která je vedle přírodních barev dřeva ,nejtypičtější barvou biedermeieru.Doplňují ji odstíny modré až do šedivých kombinací ,či velmi jemné světlé, béžové až bílé s motivy pruhů, čtvercových sítí, kosočtverců , drobných květů-někdy i velmi abstraktních motivů lišejníků či kapradin a mechů.
Foto:Barevnost v biedermeieru - modrá s odstíny dřeva -jedna z častých kombinací
Výrazným doplňkem interiéru je věhlasné biedermeier sklo (převážně české,rakouské,či německé) ve formách váz, nápojových servisů, pohárů či mís.
Interiér doby biedermeieru je chbarakterem velmi komplexní a přesto v úměrných proporcích ,které odpovídaly prostorovým možnostem městského bytu počátku 19.st.Tento životní styl vzešel z občanských vstev,přesto i aristokracie si později oblíbyla tento ,,lidový styl".V jejich provedení je však mohutnější úměrně šlechtickým sídlům.
Biedermeier prošel obdobím třech fází.
Počátek ( kollem 1815) je velmi spojen s předchozím empírem. Často je Bm. označován jako občanský či civilní empír.
Foto.1.fáze biedermeieru po roce 1815 navazovala tvary (tympanony,sloupky,černé lemy) a hmotou na předchozí empír (psací sekretář a šatní skříň)
Druhá a pravděpodobně nejosobitější fáze již velmi zabstraktnila předchozí klasicisní tvary, odhodila zcela ornament na plochách nábytku a svou tvarovou invencí se nadčasově dotkla stylů 20.století.(od cca 1820-30)
Poslední fáze Bm.již v sobě nese stopy stále více se rozšiřujících tendencí historismu - zejména zakřivené tvary včetně drobných ornamentů připomínají oblíbené neorokoko poloviny 19.st.(kolem 1830 - 45 )
Foto:kombinace pozdního biedermeieru s vlivy neorokoka kolem 40.let 19.st. (křesílka)
Biedermeier v komplexnosti vybavení interiéru předčil předcházející empír a nastolil laťku v interiéru výše než následný historizuijící eklektismus.V krajinách svého vzniku (české země, německy hovořící oblasti) , ale i v dalších sousedních krajích , na cca 25 let zakořenil ( Polsko,Maďarsko,severské země - Dánsko, Švédsko, jih Evropy ,který byl pod vlivem Habsburského trůnu-Slovinsko, severní Itálie -od Turýna po Benátky ).Země více na západ a jihozápad -Francie,Španělsko, Britské ostrovy měly vlastní specifickou občanskou obdobu empíru - která však nepoužívá název biedermeier( restauracion stil -Francie, regent styll - UK, pozdní federal styll - Usa)
Biedermeierl se stal inspirací pro další designéry konce 19. a počátku 20.st.Velmi dobře koresponduje s moderním současným prostorem svou střízlivostí a jemným citem pro tvarový detail a barvy.
Odkazy:
Restaurátorská dílna Říčany, tel.:603427207, info@starozitny.cz