Kde se právě nacházíte:
Tento web připravuje: Restaurátorská dílna Říčany

Kontakt

E-mail:
info@starozitny.cz
Telefon dílna Říčany:
603 427 207
Adresa dílna Říčany:
Olivova 312,
Říčany 251 00

Příhlášení

E-mail:
Heslo:
Nemáte ještě svůj účet na staroztiny.cz? Můžete se zdarma zaregistrovat.

Facebook

Moderní, starožitný… nebo snad stylový?

Dělíme se na 3 skupiny.

Jedni, s čichem lovců a pohledem vizionářů hledájí stále nové, zkouší, kombinují nejnovější technologické poznatky s kulturním novátorstvím. Odhodí s lehkou hlavou svou minulost. Občas narazí, občas pohnou dějem kupředu.

Fotografie 213Fotografie 211   Fotografie 214

hledači ( ?)


Druzí a je nás možná většina  si necháváme touto první skupinou vyšlapat cestu a je-li jejich nová představa potvrzena , bereme ji  za svou a šíříme dál ,byť v kapse třímáme tajně amulet z dětství , z minulosti které se nechceme vzdát.

 Fotografie 217 Fotografie 215

naše nová minulost  

 


Třetí skupina zůstává věrná již vyzkoušeným a dlouhodobě potvrzeným a  uceleným kvalitám.Kvalitou je pro ně neměnnost a stabilita . Bez úšklebku  řekněme, že jsou zdravě konzervativní. a pro někoho  přezpříliš.

Fotografie 218

 Fotografie 219

tradice


 

 


Všechny tři skupiny mají právo na existenci a dokonce je nutno, aby se navzájem respektovaly. Bez první není vývoj, bez druhé není rozvoj a bez třetí není zkušenost (a tudíž ověřená kvalita).
My zde vytváříme prostor zejména pro skupinu třetí se vřelým vztahem k oběma skupinám předcházejícím.Pouze ingnoranty v této oblasti bych odkázal na jiný web , kde si užijí více zábavy.

Co je styl

Záměrně volíme slovo „stylový“ neboť dáváme přednost v historii uceleným obdobím.Ucelenost těchto etap je dána  zvládnutím zpracování dobových materiálů ( dřevo- intarzie, kámen -skulptury, sklo - gravírování apod.) vstřebáním předchozí zkušenosti a tradic místní lokality ( rokoko inspirované v baroku,renesance a  klasicismus se vrací k antice, střední Evropa v biedermeieru a pod.)  a reakcí na běh dějin ( Napoleonův empír, Viktorioánská Anglie, katolické baroko a všechny  neostyly 19.st .).

 

Ne vše historické s oprávněnou hodnotou starožitnosti má svůj styl. Mnohdy se jedná pouze o rarity.Chceme tedy používat spojení historické styly (či slohy) nikoliv pouze starožitnosti. Jak bychom se z tohoto pohledu (starožitností) kupříkladu dívali na stále oblíbenou secesi nebo již 80 let existující funkcionalismus, či znovu objevení český kubismus v moderním interiéru - časově již archaické. Styly nám dávají ucelený souhrn prvků estetických , řemeslně technologických a dějově (dějinně) zdůvodněných. Vše v kvalitě dostatečné, neboť ve vývoji ukončené. Jsou pro tuto svou jistotu zásobárnou pro ty vizionáře, kteří znalost oněch historických stylů používají jako základ ke vzniku nových podob.V minulosti bylo na našem území velmi zajímavé propojování moderny počátku 20.st s lokální historií ( např.Josef Gočár, Pavel Janák, Dušan Jurkovič ) Stylově zpracované inspirace minulostí a tradiční kulturou jsou známy i od světových postav archytektůry a designu ( Otakar Wagner -klasicimus-secese, Antonoi Gaudí -secese - maurská historie, William Moriss - arts and crafts - tudorovská gotika atd.)

Materiály stylu

Fotografie 297 Fotografie 298

Sklo - jednoduchost a hra barev - sklo biedermeieru

Fotografie 299 Fotografie 300

Kov - gotika a gotizující secese

 

 

Bez znalosti historických stylových etap by nevzniklo nic následného. Zejména současnost ve svých posledních trendech ukazuje mnohé inspirace v minulosti (rokoko, klasicismus) a kombinuje ji se znalostí materiálů dnešní doby a našimi současnými potřebami ( funkce vs forma). Z minulosti nám vždy přetrvají ty nejživotnější formy jednotlivých stylů, to nejlepší z nich, to ověřené. Musíme si uvědomit, že mnoho stylových změn v minulosti (např.: secese koncem 19.st.) byla moderní revolucí a že klasicismus 18.st. byl prudkou změnou ve své době. Dnes tomu říkáme historie a někdy i svět starožitností.Jaké přízvisko nám  asi dají naši následovníci? Mnoho stylů a etap získalo své pojmenování až ve vzdálené budoucnosti (např gotika ža v renesanci, baroko až v 19.st.biedermeier až po svém odchodu za scény) S odstupem času ,bez tíže  a zmatku tehdejší současnosti vnímáme tyto etapy již jako ucelené celky se všemi znaky stylu.

Fotografie 309 Fotografie 310

Neorenesance - inspirace v minulosti

 Fotografie 311Fotografie 214

Nadčasová architektura  secesní moderny v prvních desetiletích 20.st. - je to dávná minulost?

(Svatební věž - Darmstath,1910, Einstainova věž - Postupim)

 

Fotografie 312 Frank Loyd Wright - kancelářská židle  (1936)

 

 

Musíme proto dnes chápat minulost také jako inspiraci pro naši současnou práci a zachování si povědomí o materiálech, technologiích a kultuře , kterou neseme dál, byť v našem podání ( vzdělání, nové interiery , nové materiály)

Proč a kdy volit stylový (starožitný historický) interiér?

1.Jsme-li postaveni před problém rekonstruovat dobové historické stavby a  interiéry, můžeme situaci řešit vybavením odpovídajícím stylu stavby a vnitřních dispozic.

Fotografie 301 Fotografie 302 Fotografie 303

Dispozice jsou limitovány materiálem stěn, podlah a stropů, osvětlením a celkovým dojmem prostoru který styl předurčuje.

 

2. Hledáme-li pregnantně provedené řemeslo s kvalitními materiály je stylový historický nábytek také vhodný ( aukce, bazary, prodej na internetu)

Fotografie 304

kvalitně zpracovaná secese po rekonstrukci může sloužit minimálně  dalších 100 let

 

3. Další možností, která se uplatňuje zejména v současnosti, je doplňování moderních hi-tech interiérů stylovými historickými či stylovými artefakty a vzory jako kontrast a oživení našich převážně fuinkčních minimalistických  prostor.

- Při všech těchto možnostech můžeme uplatňovat využití jak originálních kusů, tak kvalitně zpracovaných replik a jejich vzájemných kombinací.

Jak získat stylový nábytek
- nákup v bazarech a starožitnostech

-nákup na internetu

Podle úrovně prodejce budeme informováni o vybraném kusu. Přesto je vždy dobré alespoň základně se orientovat v oblasti stylů a jejich materiálů. Poctivý starožitník vás upozorní na neoriginální zásahy a seznámí vás plně se současným stavem (mechanické závady, povrch) – upozorní na mechanické závady, byl-li kus zbaven dřevokazného hmyzu, je-li kus po komplexní opravě či nikoliv. Vždy je však dobré nechat si kus kompletně předvést a podívat se na všechna místa včetně zad a vnitřků, kde můžeme nalézt nepůvodní materiály (různě zakamuflované moderní materiály – křížové šrouby, překližky u starších stylů, dokonce i dřevotřísku). Velkým problémem může být pouze na oko udělaná povrchová úprava moderní a tudíž těžko odstranitelnou technologií. Při koupi musíme vždy zvažovat nákupní cenu neopraveného kusu a jeho následnou opravu.Vždy je dobré má li kus svou jasnou historii a původ - např.předcházejícího  majitele ( to opravdu občas obtíž dohledat) a nejrůznější  originální signatury, doklady o prodeji z historie apod .

 Fotografie 313  I tento model signatůry z naší nedávné historie již má svou hodnotu dokladu originality.

 

 

Vždy to cenu a originalitu zvyšuje  Nákupní cena může být často mnohem nižší než cena opravy ve vztahu k poškození.

 

Viz .katalog firem

-jak postupovat  při volbě úpravy

Při úpravě například pro jinou funkci nábytku (zabudování PC, TV, úložné prostory pro ošacení či potraviny  apod.) musíme zvážit zda příliš nezasahujeme do originality  kusu. V tomto nám musí poradit odborník (restaurátor), který tuto práci provádí a zhodnotí cennost stylového kusu. Pro tyto úpravy je vždy dobré používat nábytek méně cenný, patřící spíše k sériovým výrobám 19. a 20. století, které však vizuelně napodobují staré originální styly (gotika, renesance, baroko, apod.). V těchto případech můžeme nechat použít odolnější moderní povrchové úpravy pro současné využití (stříkané politury, moderní ekologické akrylátové laky).

-jak postupovat při volbě opravy

Pro zdárný výsledek je potřeba zvolit odborníka s aprobací v oblasti restaurování starožitných interiérů a nábytku, zejména vlastníme-li cennější kusy. Tento odborník musí umět přesně popsat stav, styl a náročnost opravy. Je dobré vidět některé jeho kusy opravené a informovat se (je-li to možné) na reference jeho firmy. Důležitá jsou upřesnění odstínů, povrchových úprav, výměny a nahrazení chybějících a nefunkčních částí (kování, zámky) včetně míry platiny. Při obtížích během oprav by vás měl odborník vždy informovat.

 Fotografie 314 

Opravená skříň z období 2.baroka

Viz .katalog firem

-replika vs. originál

Originál se snažíme většinou zachovat a co nejméně jej měnit (zejména u starších stylů). Měli bychom i respektovat u těchto drahých originálních kusů některé nepřesnosti vzniklé časem (nerovnosti povrchu, drobné mezery u dveří, nerovné a používáním opracované povrchy, apod.). Vždy by však měl mít originální kus citlivě vyčištěn s novou povrchovou úpravou, která ctí platinu, ale obnoví původní kresbu a barvu materiálu. Přesto musí originální kus projít dokonalou mechanickou opravou, neboť by měl dále sloužit ke své funkci. Někdy může replika vycházet finančně méně výhodně než oprava originálu (zejména u stylů 19. a 20. století). Záleží však na zpracování a stylu.replikování některých výsostných řemeslných období ( rokoko, baroko) může vycházet v podobě repliky i dráž než jednodušší oprava originálu.ždy záleží na individuální situaci.

Fotografie 315

Repliky rokokových židlí

 

 

Diskuse

Nový komentář
 

Vytisknout | Nahoru | Kontakt © Ondra Mandik 2006-2017 All rights reserved